zondag 5 september 2010

Valletta en Ghajn Tuffieha


Malta. Ik ben gister zowaar in Valletta geraakt. Om 8u stond ik bij "een bushalte" en na 20min wachten kwam er nog een bus ook! De bussen zien er hier uit zoals ik me bussen op Cuba voorstel. Uit circa 1963, met gammele rammelende bankjes, geen airco uiteraard, en een deur die openblijft ook als de bus rijdt. Enige voordeel is dat het maar 47ct kost, ongeacht je bestemming. In de bus heb ik vrienden gemaakt met een Maltees van 80+, die in het Maltees tegen me begon te praten (blijkbaar zie ik er erg Maltees uit) en die vervolgens overschakelde naar (fake) British en hele verhalen begon over de Maltese taal en hoe Maltesers ook Hebreeuws kunnen verstaan.. gelukkig duurde de busrit niet al te lang. Vanwege de enorme afmetingen van het eiland stond ik na 15min al in Valletta. Op naar het ID Card office, waar ik zoals hier blijkbaar standaard is weer uiterst vriendelijk werd begroet (feel the sarcasm). Er werd me gevraagd waar ik vandaan kwam, dus ik zeg "The Netherlands". De mevrouw blijft me aankijken alsof ik zojuist heb gezegd dat ik van Mars kom, dus ik probeer het ook nog maar met een "Holland". Wederom gaat er geen belletje bij haar rinkelen, en wordt er een meneer bijgehaald om erachter te komen wat Holland nu eigenijk is. Na 5min zijn ze eruit, en krijg ik het EU-residents formulier mee. Het krijgen van een Maltese ID-kaart is blijkbaar heel simpel, het enige wat ik moet doen is het formulier invullen en een foto laten maken. Dan krijg ik een brief thuisgestuurd en moet ik daarmee terug naar het kantoor om mijn kaart op te halen.

Ik was van plan om wat sight-seeing Valletta te doen, maar vanwege de nog steeds broeiende temperaturen hier besloot ik asap terug te gaan naar St. Julian's (of San Giljan op z'n Maltees). Thuis trof ik een van de Spaanse zussen (de aardige) aan, die vroeg of ik zin had om mee te gaan naar het strand. En zo geschiedde, met een auto volgeladen met Spanjaarden wiens Engels gewoon lachwekkend is, gingen we op weg naar de Westkust waar wel zandstranden zijn. De Spanjaarden hadden zelfgemaakte sandwichkes en zelfgemaakte Sangria mee en zo kon onze picknick in de baai van Ghajn Tuffieha beginnen (geen idee hoe je het uitspreekt). De baai was het mooiste wat ik tot nu toe in Malta heb gezien. Ook nog niet ontdekt door "de massa" en enkel voor local Maltesers. Zie de foto's hieronder.

Ook weet ik nu wat mijn adres is:
Coniston Court 5
Triq Sant Elija
San Giljan
Malta

Dus de Nederlandse Grazia's, Cosmo's en Glamour's mogen hier naartoe gestuurd worden. Alleen, wees snel...want het zou zomaar kunnen dat ik hier niet lang meer ben!








1 opmerking:

  1. Waarom maak jij altijd zo'n gekke vrienden? Een Malteser van 80? Iiiih.
    Die baai ziet er prachtig uit, zeg. Jammer dat Antwerpen niks heeft dat erop lijkt!

    BeantwoordenVerwijderen