zondag 19 september 2010

Valletta the sequel

Malta. Valletta. Gisteren nam ik mezelf mee op sight-seeing in Valletta, gelukkig was Maroon 5 er om me gezelschap te houden. Om 8.45 stond ik in de Maltese hoofdstad, waarom zo'n onchristelijk uur op een zaterdag vragen jullie je af? Na de middag verandert Valletta in een mierennest waar New Delhi bij in het niet valt, en aangezien chaos en langzaam lopende mensen (Catalan way is er niks bij)  geen dingen zijn waar ik blij van word is het beter zulke plaatsen te vermijden! Allereerst ging mijn tocht naar het Maltese ID-card office, ik had het ding nu eenmaal aangevraagd dus dan kan ik het maar beter ophalen. Omdat ik weer werd toegeblaft met een wat-moet-jij-hier YES besloot ik ze te trakteren op Nederlands. Na een hallo, hier, en ok bedankt van mijn kant mocht ik naar de fotokamer waar de foto voor op mijn Maltese ID-card gemaakt zou worden. Ook deze meneer was duidelijk met het verkeerde been uit bed gestapt, en het effect daarvan is zichtbaar op mijn foto. Een evil blik MET de wenkbrauw staan nu vereeuwigd op mijn ID-card en bij de Maltese overheid. Voor het resultaat, zie hieronder. Lachen gegarandeerd!
Na deze ervaring besloot ik nog maar eens een Maltees ontbijt te proberen, dapper als ik ben. En het viel zowaar mee! Door deze positieve ervaring ging ik vol goede moed verder op pad in Valletta, en het viel niet tegen. Een bezoekje aan een markt, met als buit een tas...(je kan er nooit genoeg hebben), een rondje door het centrum en een wandelingetje langs de kustlijn later kwam ik tot de conclusie dat Valletta best ok is. Enige nadeel zijn de 100.000 traptreden en alle wegen die omhoog of omlaag gaan, Perugia is er niets bij. Wel goed voor mijn kuitspieren natuurlijk. Ook jammer was mijn Maltese stalker die me eerst voor Brits en toen voor Maltees uitmaakte, ik weet niet wat ik erger vind!

Wel maak ik progressie, nu ik weet dat ik weg ga lijkt het allemaal wat minder erg. Zal wel iets psychologisch zijn. Zo heb ik de meneer van Yummy nu zo ver dat hij standaard een vegetarisch broodje voor me maakt. Waar ik eerst getrakteerd werd op geirriteerde blikken dat hij speciaal iets vegetarisch moest maken, ligt er nu elke dag vanaf 12.30 een overheerlijk broodje voor me klaar. Hij zal volgende week nog raar opkijken als ik er niet ben om het op te komen halen! Mijn Tsjechische lunchpartner heeft ook al gezegd dat ze me gaat missen, want waar alle andere collega's tijdens de pauze achter hun bureau blijven zitten gaan wij elke dag een blokje om naar het lunchbankje. Ik heb inmiddels ook de Maltese versie van de Kelly's ontdekt, een ware Ierse onderzeeboot pub met bijbehorende rookgordijnen en onderzee-effecten, ik voelde me er gelijk thuis. Een ander leuk ding van Malta zijn de Nederlandse producten in de supermarkt. In mijn speurtocht naar een ander avondmaal dan pasta (Mayke, zelfs de tortellini komen me de neus uit!) vond ik al Gouda, Edammer, Leerdammer, Maasdammer, Friese Vlag en nu ook Goudkuipje!

Vandaag heb ik het rotsstrand weer onveilig gemaakt, maar aangezien het hier nog steeds 30 graden is was het er bijna niet uit te houden. Wel was er een hilarisch tafereel van een zeer ijdele man, die toen hij dacht dat niemand keek een fotosessies met zichzelf hield op de rots. Eigenlijk had hij zo'n uitklapbare standaard moeten hebben, maar helaas waren er geen Japanners in de buurt. Mochten jullie het je afvragen, ja ik ben asociaal bruin :) Nog maar 4 werkdagen resten mij hier, dinsdag ben ik vrij (feestdag) en ik denk dat ik Gozo dan maar eens moet gaan bekijken, dan heb ik alle Malta highlights gehad en hoef ik hier echt nooit meer terug te komen. De zoektocht naar mijn opvolger is inmiddels in volle gang, en 3x raden wie de vertaaltests mocht nakijken... er waren 3 ongelofelijk slechte, en 1 goede, dus ik denk dat mijn positie al is gevuld. Ik wens hem/haar veel succes.

Nog even een verzoek van mijn kant, als er iemand tips heeft voor een leuk kot in 't Stad (A'pen dus) of een leuke baan ergens op reisafstand van 't Stad (of als persoonlijke tolk van Rafa Marquez, daar maak ik een uitzondering voor) laat het mij weten!

Tot de volgende!

K.

Kijk mij eens blij zijn!


Winkelstraat in Valletta


Valletta


Klimmen maar!


Valletta


Omlaag...en weer omhoog!


Hypermodern Sliema gezien vanuit Valletta


Valletta


Aanwinsten uit Valletta


O the horror, ook hier! (ff vergroten dan wordt het duidelijk)

1 opmerking:

  1. Na een weekend bij Willem in Overijse en zonder m'n eigen laptop in de buurt, begon ik me al af te vragen welke toeristische uitstappen je dit weekend weer had geprobeerd. Ik ben niet teleurgesteld!
    Ik hou oren en ogen open voor zowel het kot als de job. Morgen hoor ik zelf meer van de GVA... Ik heb het ommenduur wel gehad met al die stress! Mijn oog heeft sinds Dora een zenuwtic die niet meer weg wil, aah.

    BeantwoordenVerwijderen